
Indian Journal of Mass Communication and Journalism (IJMCJ) 

ISSN: 2583-0651 (Online), Volume-2 Issue-3, March 2023 

8 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

From Nehru to Modi: Understanding the History of 

Indian Television Through a Post-Development Lens 

Somnath Batabyal 
Abstract: Digital India, the government's flagship programme, 

at first glance is a radical departure from the past and a welcome 

step forward to digitise the country's faltering infrastructure. 

However, as this chapter argues, seen through a post-development 

lens, the launch of Digital India can also be seen as a continuation 

of past governmental policies that hark back to the era of India's 

first Prime Minister and the continuation of such programmes 

thereafter, policies which used the medium of mass media 

ostensibly as a tool for development but ultimately as a mechanism 

of control. From the beginnings of television history in India and 

tracing its growth, this chapter shows that the policies of the 

present government, has its echoes in the past and development is 

still the rhetoric used to control the country's increasing 

population. 

Keywords: Television, India, Digitisation, Post-Development 

I. INTRODUCTION 

The banner photographs on the Digital India website [1] 

runs several images of Prime Minister Narendra Modi. On 

one, he is seen with a mild, wry smile, concentrating on a 

tablet screen. In another, he is standing beside a robot, his 

right hand tentatively extended towards the yet non-sentient. 

Almost sage like, Mr Modi appears next staring full frontal at 

the viewer; beside the image are texts extolling the virtues of 

technology.  The current Indian Prime Minister and his 

government have chosen to own the initiative of digitising 

India, a process which was started prior to when the Bharatiya 

Janata Party (BJP) first came to power. Perhaps less 

advertently, the images hark back to another, not-so-glorious 

aspect of a previous government. In the 1980s, Door darshan, 

the state-run India television channel, earned the moniker 

‘Rajivdarshan’, a reference to the continuous onslaught of 

images of the then Prime Minister, Rajiv Gandhi, that the 

viewer was faced each time the television set with its limited 

programming was switched on. At first glance this might 

appear a forced comparison. But, as this chapter will argue, 

Prime Minister Modi’s images on the Digital India website 

and the evoking of a past era of Indian television is consistent 

with how media, especially television, was introduced in the 

country – as a tool for development – and emerged and 

remains as a mechanism of control.  

 

 
 

Manuscript received on 10 January 2023 | Revised Manuscript 

received on 24 January 2023 | Manuscript Accepted on 15 

March 2023 | Manuscript published on 30 March 2023. 

*Correspondence Author(s) 
Somnath Batabyal*, SOAS, University of London, Centre for Global 

Media and Communications, London. E-mail: sb127@soas.ac.uk, ORCID 

ID: https://orcid.org/0000-0002-0382-8351 

 
© The Authors. Published by Lattice Science Publication (LSP). This is an 

open access article under the CC-BY-NC-ND license 

(http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/) 

 

Using a post development critique, I argue that the story of 

Indian television - from the initial US aided broadcasts in 

New Delhi in 1960 to its mammoth digitisation programme 

today - should be viewed as a form of imperial control; first, 

by the United States and its agenda of development [2], and 

then, by New Delhi, which sought to maintain control of 

states, both near and peripheral. A brief period of anarchy and 

possibilities in the 1990s with the coming of cable television 

(see Batabyal, 2011 [3]) threatened to usurp New Delhi’s grip 

on the airwaves but this rebellion was subdued by a global 

quest for technological harmonisation that culminates in the 

Digital India programme. Before making this seemingly 

acrobatic jump from India’s television history to US led 

imperialism, the theoretical premise of the paper needs to be 

clarified. For this, I largely rely on post development thinkers, 

and in particular, an influential volume originally published 

in 1992 and reprinted in 2010, Sachs’ The Development 

Dictionary [4]. Distilled, the argument is this: development, 

as it is understood today, was an invention by the United 

States government to establish a global political and 

ideological hegemony in the post war era. At the end of 

World War II, the United States was a formidable and 

incessant productive machine, unprecedented in history. It 

was undisputedly at the centre of the world. It was the master. 

All the institutions created in those years recognized that fact: 

even the United Nations Charter echoed the United States 

Constitution. But the Americans wanted something more. 

They needed to make entirely explicit their new position in 

the world. And they wanted to consolidate that hegemony and 

make it permanent. For these purposes, they conceived a 

political campaign on a global scale that clearly bore their 

seal. They even conceived an appropriate emblem to identify 

the campaign. And they care- fully chose the opportunity to 

launch both – 20th January, 1949. That very day, the day on 

which President Truman took office, a new era was opened 

for the world – the era of development. (Esteva, 2010 p 1, in 

Sachs 2014 [4]) In his inaugural speech, delivered at the 

Capitol on January 20, 1949, President Truman said:  “We 

must embark on a bold new program for making the benefits 

of our scientific advances and industrial progress available for 

the improvement and growth of underdeveloped areas. The 

old imperialism – exploitation for foreign profit – has no 

place in our plans. What we envisage is a program of 

development based on the concepts of democratic fair 

dealing.” [5] The American idea of development was neither 

democratic nor fair but it has had an extraordinary hold over 

the intellectual and political landscape. “Like a towering 

lighthouse guiding sailors towards the coast,” development 

stood as the idea “which oriented emerging nations in their 

journey through post-war history.  

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/
mailto:sb127@soas.ac.uk
https://orcid.org/0000-0002-0382-8351
https://www.openaccess.nl/en/open-publications
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.54105/ijmcj.C1031.032323&domain=https://www.ijmcj.latticescipub.com


 

From Nehru to Modi: Understanding the History of Indian Television Through a Post-Development Lens 

9 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

No matter whether democracies or dictatorships, the 

countries of the South proclaimed development as their 

primary aspiration, after they had been freed from colonial 

subordination.” (Sachs, 2010, p xv [4]) 

How did the development paradigm take hold over the entire 

world? How did it come to have such an unshakeable grip 

over the intellectual landscape of the 20th century, and 

despite its many recorded failings – from bankrupt countries 

to augmenting climate change – why does it continue to 

dominate both the Global North and South? 

An often under-appreciated partner to the edifice of 

development, both economic and political, was what we 

generally understand as mass media, radio and television 

being the two primary examples along with cinema and 

newspapers. In his 1964 work, Mass Media and National 

Development, Schramm, one of the principal missionaries of 

Truman’s Four Point doctrine, elaborates on its appeal: “One 

reason is that more people know about the problems. Vastly 

extended communication has made the situation clear. Roads 

have come to villages. Automobiles have taken people over 

the roads. Jet airplanes have connected nations and cities. 

Mass media have reached down from cities to the villages. In 

many ways, therefore, the men and women in the villages 

have been able to compare their standard with that of the 

economically developed states. It is hardly possible any 

longer to take refuge in the comforting idea that “everyone 

probably has the same problem we have.” The gap between 

the have and the have-not peoples is too wide to ignore.” 

(Schramm 1964, pg 86 [6]) 

Without the media, as Schramm states, there would have been 

no development; it certainly wouldn’t have become the 

‘towering lighthouse guiding sailors towards the coast’, and 

the first generation of development communication was 

dominated by modernisation theories which assumed that the 

underlying problems of traditional societies could not be 

solved by economic assistance alone and needed to change 

beliefs and ideas. The only viable and cost-effective way to 

do this was employ mass media to the cause; soon it would 

become the high priest of development, becoming more 

successful than what the founding fathers might have ever 

envisaged. From the ruling elites to ordinary citizens, 

broadcast radio and later, television, carried the message of 

President Truman, wrapped up in shiny packages -

educational programmes and documentaries, soap operas and 

documentary films – across the seas and entered, through 

airwaves, the centres and peripheries of the Global South. 

Viewed in this light, it is no coincidence, therefore, that in 

1960, it was a Ford Foundation grant that gave the initial push 

to an emerging television scene in India. This linkage is 

important in our argument. Both the Ford and the Rockefeller 

Foundation has been long implicated in supporting US 

imperialist designs around the world. [7] The idea behind the 

Ford Foundation grant was not only to spread the use of 

fertilisers to Indian farmers but also to imbibe in viewers, 

over time, that India was an underdeveloped country. In the 

next two decades, as American and European soap operas 

and, sometimes, movies, would creep into the living rooms, 

Indian viewers were shown what the developed world looks 

like. Televised images allowed both for realisation of 

‘underdevelopment’ and the aspiration to ‘develop’ with the 

West as the model.  Writing a decade ago, I divided the 

history of Indian television into three broad phases. ‘The first 

phase, from 1960 until the 1980s, saw the employment of 

television as a socio-economic educational project for 

villagers in India (Thomas 2005: 99 [8]), and later as a state 

propaganda tool for nation-building. In the second phase, 

through the 1980s, the state retained control of the airwaves 

but allowed commercial engagement with the private sector, 

legitimising entertainment as a viable ambition of television 

content. In the third era, post liberalisation, the state ceded 

control of the medium, which in the hands of the private 

sector saw an astonishing growth that has shown no signs of 

abating.’ (Batabyal 2012, Pg 34 [9]) The state, however, has 

fought back and the years of anarchy has ended with the 

harmonisation of digital services under a flagship programme 

termed Digital India. It was launched on July 1st, 2015, by 

the Indian Prime Minister Narendra Modi, with a catchy 

slogan: ‘the power to empower.’ [10]  

This continuation of the development paradigm is no 

accident; embedded into Digital India is the ability to 

centrally control and monitor the airwaves and the digital 

space and the programme has been mired in numerous legal 

challenges from human rights to privacy activists and 

organisations. The present Prime Minister and his party have 

been both blamed and applauded for the top-down approach 

to the digitisation programme but, whatever else their faults 

have been, the BJP and Mr Modi were by no means the 

primary architects of a centralised platform that sought to 

control the national airwaves. Nor were they the first to run 

into dissent.  

II. POST-INDEPENDENCE INDIA: THE CONTEXT 

OF TELEVISION’S ENTRY  

The point of entry to any story is significant. [11] A 

decontextualised entry into the early days of television in 

India would be a folly. The choices made by the nation’s 

leaders had long term consequences. However, it also needs 

acknowledging that they were made in response to a 

particular set of circumstances. India’s Independence from 

the British came at an enormous cost. “When the British quit 

India in 1947, they left behind an economy scarred by two 

centuries of policies that aimed to put the empire first.” 

(Corbridge, 2009 [12]) The country was partitioned into two 

unequal halves and a blood bath followed. Fifteen million 

people were uprooted and “between one and two million were 

dead.” [13] The economic situation was dire (see Dreze and 

Sen, 2013 [14]). From being one of the richest countries in 

the world pre-colonisation, India now was one of the poorest. 

Illiteracy, dogma and religious division were rife. In 1959, 

during the 32nd annual conference of the Indian Economic 

Association, Dr Rao, summed up the post-Independence 

situation thus: ‘And so, we have had during the last 27 months 

an Independent India, with her economy weakened by war, 

handicapped by partition, and sorely tired by the political and 

economic aftermath of partition; nevertheless we have found 

those in charge of this economy struggling to deal not only 

with these problems, but also to deal simultaneously with the 

more permanent problems of underdevelopment and 

economic injustice.’ [15] 

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


Indian Journal of Mass Communication and Journalism (IJMCJ) 

ISSN: 2583-0651 (Online), Volume-2 Issue-3, March 2023 

10 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

The father of India’s Constitution, Dr Ambedkar, and the 

country’s first Prime Minister Jawaharlal Nehru had decided 

“that the social and economic modernisation of India would 

have to be secured by vigorous planned action emanating 

from New Delhi. Conservative politicians sitting in the states 

would be disciplined by wiser and more far-sighted men 

sitting in the country’s capital. Modernisation was conceived 

as a diffusion process wherein great pulses of social and 

economic change-ultimately liberating and uplifting, if often 

disruptive of established ways of life in the short run- would 

push outwards from India’s major cities to its smallest towns 

before reaching into the countryside.” [16] (Corbridge, 2009 

[12]) While acknowledging the circumstances the country’s 

leaders were handed down, it is also worth noting that the 

route of centralised planning and heavy industries was not 

what India’s most revered rebel would have wanted. M K 

Gandhi had expressly warned against the Western model of 

development and industrialisation which he forewarned 

would be both exploitative and extractive and would lead to 

the climate and ecological catastrophe we face today.  

‘It was in October 1926- that Mohandas Gandhi already 

sensed the impasse of development. In one of his columns for 

Young India, the mouthpiece of the Indian independence 

movement, he wrote: God forbid that India should ever take 

to industrialisation after the manner of the West. The 

economic imperialism of a single tiny island kingdom 

(England) is today keeping the world in chains. If an entire 

nation of 300 million took to similar economic exploitation, 

it would strip the world bare like locusts.’ (Sachs, 2010 [4]) 

By the 1960s, the folly of large scale, top heavy 

industrialisation was becoming apparent. ‘In a country where 

75 per cent of the population lived in the countryside – 

agriculture’s share of the GDP was as high as 58 per cent in 

1950 and not much less than 50 per cent in the 1960s – it 

made little sense to waste capital on inefficient urban and 

industrial projects. (Corbridge, 2009 [12]).  It had ‘pitted rich 

against poor: logging companies against hill villagers, dam 

builders against forest tribal communities, multinationals 

deploying trawlers against traditional fisherfolk in small 

boats’. (Guha, R and Martinez-Alier, J., 1998 [17]) However, 

just as President Truman would find an ally in mass media, 

India’s nascent press, too, was solidly behind Nehru. The 

reasons for this were not necessarily the grandiosity of the 

Nehruvian vision but more the historical process of India’s 

independence struggle. By the beginnings of the 20th century, 

as the independence movement in the country took hold, a 

nascent but political vernacular press was already shaping 

mass opinion around the country. This press got behind the 

main opposition party, the Congress, as it rallied against 

colonial rule and, when in 1947, India got its freedom and the 

Congress took power, the press remained a loyal ally. The 

opposition had become the state, but the media’s oppositional 

role was still a few years away. Nehru was a charismatic 

leader who, despite the turbulence of the post-independence 

period had managed to keep dissent largely under control. 

Soviet aided and Soviet style centralised development 

projects abounded in the first decade of Indian independence. 

Yet, because of a pliant press and centralised broadcasting, 

the havoc that was being caused throughout rural India was 

under recorded. Urban India remained oblivious to the 

deforestation, the flooding of villages, and the upending of 

lives of hundreds of thousands of their country people. 

“Nehru died before the crisis…was fully exposed and before 

the suspension of planning in 1966-69.” (Corbridge, 2009 

[12]) With his death in 1964, that imperial control of Delhi 

started to be tested. The repercussions of industrialization and 

development became visible and a more experienced and 

rebellious press started to voice concern.  It is in the above 

context that we need to understand the beginnings of 

television in India. Very much like the process of 

modernisation and industrialisation, from its inception, Nehru 

wanted centralised control over broadcasting, first radio and 

later television (Shitak, 2011 [18]). His daughter, and later, 

Prime Minister of India, adhered even more rigorously (and 

more coercively) to her father’s policy. There were moments, 

in the first two decades of television history which, where 

more imaginative leaders might have led the country towards 

a more democratic broadcasting regime. But, even if she had 

considered it, political precariousness would prevent Mrs 

Gandhi’s from experimenting with broadcasting and those 

tiny sputters would soon die out. Political happenings in 

Delhi and television policy would go closely hand in hand, 

which, as I will show, continues to be the case in the present 

day.  

III. TELEVISION BEGINNINGS 

It began in the capital. In 1959, after an exhibition in New 

Delhi, the multinational electronic company, Philips, had left 

behind some equipment and All India Radio (AIR) used this 

equipment to put together a broadcast for ‘tele-clubs’ in and 

around the Indian capital (Mehta 2008: 29 [19]).  A year later, 

in January 1960, in collaboration with the Delhi Directorate 

of Education, AIR begun producing a one-hour educational 

programme meant for students in higher secondary schools. 

In that same month, the Ford Foundation sent a team of 

experts who granted the Government of India $564,000 

towards developing more such educational programmes. 

‘General television services were launched with one-hour 

daily transmissions from Delhi on the eighteenth anniversary 

of Indian independence, August 15, 1965. Although 

entertainment and informational programming was 

introduced as part of the ‘General Service’, the proclaimed 

goal of television broadcasting in India was educational, and 

programming emphasised issues such as adult literacy and 

rural development. General Service consisted of a ten-minute 

‘News Round Up’ mostly read by an on-screen presenter in a 

format developed for All India Radio. (Kumar 2006: 27 [20]) 

 “In its early years, apart from being used as an educational 

tool, television was also misused as a mouthpiece for the 

central government and the party in power. Programming was 

primarily in Hindi and much of the news and current affairs 

focussed on Delhi – the seat of political power (Shitak, 2011 

[21]) Such misuse of the airwaves met with opposition from 

the states. The Chief Minister of West Bengal, Jyoti Basu, 

voiced his concerns regarding under-representation in 

television programming controlled by central bureaucrats in 

the 1970s, just as New Delhi had begun the process of 

building transmission towers in Bengal. 

 

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


 

From Nehru to Modi: Understanding the History of Indian Television Through a Post-Development Lens 

11 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

 ‘The authorities seem to forget that India is a federal polity, 

with its multi- racial, multi-lingual and multi-cultural 

components,’ he wrote, citing the disquiet that was also being 

felt in the South. (Page and Crawley 2001: 63 [22]). Also, the 

promotion of Hindi as the national language and promoted 

through television programming ran into problems, evoking 

political agitations in Chennai in the early 1970s (Kumar 

2006: 29 [20]). In 1975 the Satellite Instructional Television 

Experiment (SITE) was launched to broadcast educational 

messages through satellite to 2400 villages in the six states of 

Andhra Pradesh, Karnataka, Bihar, Orissa, Rajasthan and 

Madhya Pradesh (the role of satellites in India’s later 

television revolution will be taken up subsequently). And, in 

June of that year, the Allahabad High Court ruled that the 

Prime Minister had violated election laws and would have to 

forfeit her seat in Parliament. Mrs Gandhi’s appeal in 

Supreme Court did not get her desired outcome and she 

responded by declaring Emergency in the country. Press 

freedoms were curtailed and broadcasting came further under 

the centre’s control. “In the sphere of broadcasting, though 

SITE was successful in terms of hardware, the non-specificity 

of software (content) held back its usefulness which was to 

improve rural primary education, provide teacher training, 

improve agriculture, health and hygiene, and nutritional 

practices and contribute to family planning and national 

integration (Singhal and Rogers, 2001 [23]). The important 

lesson learnt was that the software has to be area-specific, 

relevant to the needs and aspirations of the audience, and has 

to be in the local language.” (Shitak, 2011 [24]) 

In response to this, the Kheda Communication Project (KCP) 

was launched in 1976 and was one of the early success stories 

of Indian television and had the political situation been more 

conducive, its effects might have been replicated further. 

Initially known as Pij TV, it used a one-kilowatt transmitter 

and could be received in a radius of about 30 km from Pij 

village (Agrawal and Raghaviah, 2006 [25]). Some 650 

community television sets were provided to 400 villages and 

installed in public places. One of the reasons for the success 

of the KCP was its ability to tap into the existing development 

infrastructure of Kheda district. It collaborated with extension 

agencies working in dairying, agriculture and health services, 

with local banks, co-operatives and employment exchanges 

(Singhal and Rogers, 2001 [26]). The focus was on 

participatory programme making, the themes were often 

local, dared to deal with controversial subjects such as caste 

discrimination, alcoholism etc., and for the first time systemic 

audience research was carried out (Thomas, 2010 [27]).  It 

was India’s first effort at decentralised community television 

broadcasting and received the prestigious UNESCO-IPDC 

prize for rural communication effectiveness. KCP was a 

remarkable breakaway from India’s state controlled media. 

And, perhaps because of this, perhaps because of the political 

situation – Emergency was still underway – the experiment 

remained just that –isolated from mainstream project of 

centralised controlled broadcasting. In 1977, when 

democracy was finally restored and Mrs Gandhi lost the 

general elections, the Janata government formed the 

Verghese Committee to free up the broadcast media, both 

television and radio, from governmental controls. However, 

its report “Akash Bharati’ could not take off as the 

government lost majority soon after and Mrs Gandhi and her 

party came back to power.[28] Politics and broadcast 

regulations, I reiterate, goes hand in hand in India. It was a 

more confident Mrs Gandhi that seized back control of Indian 

democracy and the early 80’s of Indian history showcases 

confident nationalism, the hosting of the 1982 Asian Games 

in New Delhi being the showpiece.  

IV. MODERNISING AND COLOUR: RAJIVDARSHAN  

The often told story of the rise of television in India during 

the 1980s is this: the noble development goals are shunned 

and TV falls prey to commercial interests. In this particular 

narrative, a black and white world emerges to colour; the 

grainy footage of 16 mm documentaries transcribed for 

television is relegated to the status of reminisces by aging 

parents as children of a golden age are numbed by the idiot 

box or enlightened and entertained by it, depending on the 

narrator. The poor farmer and his family are relegated to 

obscurity and television is claimed by the surging middle 

class in metro cities. The numbers, too, reflect this narrative: 

from 41 TV sets in 1959, the 2 million mark was crossed in 

1982 (Mehta, 2008, p 43 [29]). ‘In 1983, potential coverage 

for Doordarshan grew from 23 percent to 70 percent of the 

population…’(Kumar 2006, pg 32 [20]) Most importantly, 

the development of two indigenous satellites, Insat-1A and 

Insat-IB ‘allowed a massive expansion of television through 

a gradual build-up of low power transmitters that could pick 

up television signals bounced off satellites.’ (Mehta pg 39 

[30]) Alongside these technological advances, came the 1982 

Asian Games. ‘Thanks to Doordarshan’s coverage of the 

Asian Games, the relatively small but significantly powerful 

middle class in India, which had little to associate with the 

early developmental agenda of television, had their first taste 

of continuous entertainment programming-that too in colour.’ 

(Kumar 2006, pg 31 [20])  In December 1982, after the 

success of telecasting the Asian Games, the Ministry of 

Information and Broadcasting in India set up a Working 

Group “to prepare a software plan for Doordarshan, taking 

into consideration the main objectives of television and 

assisting in the process of social and economic development 

of the country and to act as an effective medium for providing 

information, education and entertainment.” “...the 

recommendations of the Joshi committee emphasised the 

need for software planning in the creation of an “Indian” 

personality for television…” (Kumar 2006, p 31 [20]) 

Interestingly, the programme that heralded in ‘entertainment’ 

into television programming while creating this “Indian 

personality” was very much based on the development model 

of communication, a concept of programming developed in 

Latin America. The DD of Doordarshan, Bhaskar Ghose, in 

his autobiography writes: Early in the 1980s, David 

Poindexter, president of a US-based NGO called Population 

Communications International, brought to the Ministry of 

Information and Broadcasting the idea of using soap operas to 

communicate social messages subliminally. The then 

secretary, S. S. Gill, was interested and Poindexter was able 

to bring in Miguel Sabido, a pioneering producer of soap 

operas in Mexico who had used them successfully to carry out 

messages about family planning.  

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


Indian Journal of Mass Communication and Journalism (IJMCJ) 

ISSN: 2583-0651 (Online), Volume-2 Issue-3, March 2023 

12 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

Why this started in Mexico isn’t difficult to explain. In a 

predominantly Roman Catholic country like Mexico, family 

planning in any form is frowned upon; advocating it on 

television is out of the question. Nevertheless, concern over the 

high rate of population growth led to the idea of using soap 

operas to convey, very subtly, messages about the benefits of 

small families, the misery that afflicts large families living on 

a small income, the better quality of care received by children 

in small families and so on. Nothing overt, just ideas woven 

into the storylines of what were otherwise turgid family 

dramas. (Ghose 2005: 33 [31]) The first such ‘turgid family 

drama’ was Hum Log which ‘signalled a new era of 

commercialisation on Indian television, as Doordarshan 

entered into a contract with Food Specialities Limited, the 

Indian subsidiary of Nestle. To sponsor the production of the 

serial. Under this arrangement, Food Specialities agreed to 

pay for the production costs of Hum Log in return for the 

rights to nationally advertise its product-Maggi Two-Minute 

Noodles-during, before and after each episode…The sales of 

Maggi noodles increased from none in 1982 to 1600 tons in 

1983, 4,200 tons in 1985, 10,000 tons in 1990 and 15000 tons 

in 1998.’ (Kumar 2006, pg 3 [20]) The success of Maggi 

noodles brings us to the second part of the mid-80s, where 

commercialisation starts paving the way for the ‘invasion 

from the skies’ that would mark the 90s. Here, two theoretical 

tropes must be kept in mind. One, following Benedict 

Anderson, is how the media shapes national consciousness 

and second, how, the development paradigm, especially its 

media component, used television to imagine nationhood in 

the post-colonial world. (see Anderson, 1996 [32]) Arjun 

Appadurai, building on the work of Anderson, has argued that 

a link can be found between the rise of electronic media and 

a post-national imaginary (1996: 22 [33]). In the mid-80’s, 

India had a young, modernising Prime Minister in Rajiv 

Gandhi and Doordarshan was hooked on commercials. But 

television had to “balance a public discourse that repeatedly 

emphasised the need for programmes harnessed to the 

modernist project of national development.” (Mehta, p 42 

[34]) In his influential work that connected Doordarshan’s 

national programming to the rise of the Hindu rightwing and 

the success of the BJP, Rajagopal refers to “an emergent 

category of software in Indian television drawing upon 

mythological and historical sources, and portraying an 

idealised past above and beyond latter day divisions.” 

(Rajagopal, 2001, pg 1 [35]). Rajagopal’s argument is that the 

emergence of Doordarshan’s national programming as a pan-

Indian genre was “crucial for the post colonial project of 

nation building.” (Kumar 2006, pg 35 [20]) While this 

imagination of the nation has been quite rightly seen as 

harbinger to the rise of militant Hindu nationalism, the Rajiv 

Gandhi led Congress government continued to use 

Doordarshan as the “government’s ‘advertising agency.’ 

(Mehta, p 46 [36]) Mehta makes a distinction between 

“entertainment and current affairs programming . While both 

had to conform to state’s objectives and were subject to 

bureaucratic control, news was seen to have a direct bearing 

on politics and control over it was overwhelming.” (ibid [37]) 

With the constant telecasting of Rajiv Gandhi’s face on 

television, Doordarshan, in the late eighties, earned the 

derogatory nickname, Rajivdarshan. In her recent book, 

Amrita Shah, writes on how carefully the state broadcaster 

was used by the Prime Minister’s team to craft and build his 

image. ‘His foreign visits, where he impressed hosts and the 

media with his charm and easy manner, were awarded 

saturation coverage to score brownie points with the home 

audience. And special care was taken in the presentation of 

Rajiv’s visits to the backward areas of the country. In 1985, 

the prime minister visited places such as Rajasthan and Silent 

Valley in Kerala to get a first-hand account of the problems 

faced by the underprivileged. In each case, eight hours of film 

was whittled down to create a half hour programme that 

showed Rajiv chatting with local people, sympathising with 

their problems and pulling up errant government officials. 

The films were edited, not by ham-fisted hacks at 

Doordarshan but by the minister’s own secretariat. The 

unprecedented sight of a prime minister castigating his own 

officers combined with the scenic locations of his visits made 

these programmes primetime stuff.’ (Shah, p 86 [38]) But, 

however carefully crafted Mr Gandhi’s image was on news 

programming, the “entertainment” programmes had mass 

appeal and their nationalist overtones were appropriated “to 

promote its political ideology of Hindutva as the dharmic 

duty of every man, woman, and family in the national 

community.” (Kumar 2006, p 42 [20]) In the General 

elections of 1989, despite “the use of state owned media like 

Doordarshan to promote Rajiv Gandhi’s image, the Congress 

party was defeated…” (ibid [20]) and a fledgling Janata Party 

came to power.  

V. THE 90S AND ECONOMIC LIBERALISATION 

The explosion of content and the liberalisation of the media 

market in India  and in much of Asia from the early 90s 

cannot be seen in isolation. “In the aftermath of the collapse 

of the Soviet bloc, free trade and the free flow of information 

became the dominant philosophies of the late twentieth 

century, with the United States the chief protagonist of both. 

Economic barriers tumbled, state control of the public sector 

was rolled back and liberalisation opened up world trade on 

market terms.” (Page and Crawley, pg 21 [39])  However, 

conditions within India for the unprecedented privatisation 

and explosion of television services was coincidentally 

contingent and, again, reflective of the political situation of 

that period. In the general elections of 1989, the incumbent 

Congress party lost power and a coalition of parties came 

together to form the Janata Dal (JD) and the next government. 

JD’s efforts to rid the airwaves of state control, a key part of 

their manifesto, led to the passing of the Prasar Bharati Bill 

in 1990, but with their ouster, a new coalition of parties – the 

United Front (UF) - came to the centre. Propped up by the 

Congress, the UF made no effort to implement the provisions 

of the bill and it was quietly abandoned.  (See Ganguly and 

Ganguly, 1990 [40]) With the assassination of former PM 

Rajiv Gandhi in 1991, the Congress, on the back of a huge 

wave of sympathy vote, came back to power. But it was no 

longer the near-uninterrupted dynastic rule that India had 

known since her independence and the new Prime Minister, 

P V Narasimha Rao, while a canny politician, did not have 

the political mandate of the Gandhis.  

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


 

From Nehru to Modi: Understanding the History of Indian Television Through a Post-Development Lens 

13 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

Not only this, India’s dire dollar reserve situation meant that 

trade barriers had to be lifted and the IMF swooped in to make 

‘structural adjustments’ that would open up a previously 

shuttered economy. “Economic reforms introduced at that 

time opened up a very large new market for foreign capital 

and consumer goods, which quickly attracted multinational 

interest. .. All this seemed highly improbable in the 1970s and 

1980s, when India’s close relationship with the Soviet Union 

set the tone for many of its foreign and economic policies.” 

(Page and Crawley, pg 73 [41]) 

The loosening of trade barriers and India’s commitment to 

structural reforms certainly helped the growth of satellite 

television but it needs reiterating here that it was done on the 

back of communication technology committed to an 

erstwhile ideology, that of development. In 1969, Vikram 

Sarabhai, the architect of India’s satellite communication 

programme, had presented a paper entitled “Television for 

Development” at the Society for International Development 

Conference in New Delhi. That underdeveloped countries 

should tap the most advanced communication technologies 

including television for leapfrogging into rapid economic 

growth and social transformation was first presented here and 

as Page and Crawley note “India’s earlier satellite programme 

makes it misleading to date the ‘satellite revolution’ in South 

Asia to the beginning of the 1990. Before the international 

satellite invasion hit India, over 90 per cent of the country was 

covered by satellite-fed terrestrial signals. This was a 

formidable infrastructure.” (ibid, pg 75 [42]) The Gulf War 

of 1991 and CNN’s broadcast of it into Indian homes 

‘heralded a new era of international television…but it took 

other agents to transform the broadcasting environment in 

South Asia. The first was the AsiaSat-1 satellite- the first 

Asia-specific satellite available for broadcasting in the 

region. Second, the entertainment oriented schedules proved 

to be a highly attractive contrast to programming on the 

national TV networks. The third key element was the cable 

system created to meet local demand for the new satellite 

service. (ibid, 76 [43]) AsiaSat-1 was owned by the Chinese 

entrepreneur Li Ka-Shing who operated out of Hong Kong 

and his company, Hutchison Whampoa ‘provided the catalyst 

for the South Asian region in the form of Star TV.  India had 

not been meant as a central target; the ‘phenomenal success 

of Star in winning an audience in India was a surprise to Star’s 

own managers’ (Kumar, 2006, pg 77, [20]). Within six 

months, however, India was Star’s biggest market, with soap 

operas like The Bold and the Beautiful and Santa Barbara 

becoming household names. At this stage, Star targeted only 

the English-speaking elite; there were still millions lying in 

wait beyond the language barrier. Star’s success with 

English-language channels demonstrated the enormous 

potential for private television in India, and the possibilities 

that might exist for regional-language broadcasting. Private 

channels like Zee TV responded quickly: beamed through 

AsiaSat 1, Zee soon became an international player in its own 

right. Regional channels with language-specific audiences 

sprang up across the country. By the late 1990s, channels like 

Eenadu TV and Sun TV in south India had established 

dedicated audience bases. (Batabyal, p 42 [44])  For as long 

as was possible, the government at the Centre while being 

“invested in relaxing several government restrictions on 

private business operating in the television industry in order 

to boost the sagging Indian economy, …paid little attention 

to the question of providing autonomy to the electronic 

media.” (Kumar 2006, pg 44 [20]) Again, it was more events 

that led to a landmark court judgement in 1995 than 

government policies on broadcasting. It happened over a 

cricket tournament, the Hero Cup for which the rights had 

been sold to a private company. The government held that 

Doordarshan had exclusive rights for broadcasting within in 

India and instructed the government-owned 

telecommunications provider to deny up-linking facilities to 

TWI. The government was taken to court and, while an 

interim order allowed Doordarshan to telecast the 

tournament, the Indian Supreme Court, which subsequently 

took the matter up ruled that the ’airwaves are public property 

that must be used in ways that ensure the expression of a 

plurality of views and diversity of opinions…” (ibid [20]) 

The Ministry of Information and Broadcasting’s hands were 

forced with this ruling of the apex court and the Sengupta 

committee was tasked to suggest revisions to the dormant 

Prasar Bharati Act. It was again an unstable political situation 

with the government at the centre switching hands between 

various coalitions when the act was finally passed into law in 

1997 that enshrined Doordarshan as an autonomous 

organisation, if not totally free of government oversight. The 

rise of private television channels in India after the 1990s, the 

flourishing of a several billion US dollar industry, the 

advertising and the content boom has been much recorded in 

books, newspapers and journal papers and does not need 

detailed entailing here. However, our point of concern, 

governmental control over airwaves, plays out interestingly 

after 1997 and shows that the much maligned (and rightly so) 

Congress government wasn’t the only one who sought to keep 

an iron hand over broadcasting, albeit in the guise of 

development and social justice. ‘By the end of the 1990s, it 

became amply clear that the nationalist ambivalence toward 

granting complete autonomy to broadcasting transcended 

political ideologies, as three successive governments, led by 

the centrist Congress Party, the left wing Janata Dal, and the 

right wing BJP, all chose to ignore the core recommendations 

of the Supreme Court’s landmark decision.’ (Kumar 2006, pg 

49 [20]) But the play of private channels and the rise of 

vernacular television destabilised the carefully controlled 

domination of the central government. The late Jyoti Basu’s 

lament of central domination had frayed, not owing to 

government policies, but technology and global happenings. 

From the north-east of India to the south, from east to west, 

hundreds of television news channels, each with their own 

models of propaganda and desire to garner high ratings served 

up content very far removed from the days of Rajiv Darshan 

and Doordarshan. Unable to control the media, pilloried for 

corruption, the Congress lost the elections and a BJP led 

coalition came to the Centre in 2014. 

VI. THE ERA OF NARENDRA MODI 

The new government at the centre had learnt lessons from the 

‘mistakes’ of the earlier one. Within a year of his ascendancy, 

on July 1, 2015,  

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


Indian Journal of Mass Communication and Journalism (IJMCJ) 

ISSN: 2583-0651 (Online), Volume-2 Issue-3, March 2023 

14 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

Prime Minister Narendra Modi launched Digital India, a 

flagship programme which, according to its website, aimed to 

‘transform India into a digitally empowered society and 

knowledge economy.’  With a catchy slogan: “the power to 

empower”— the Digital India program focuses on three key 

vision areas: (1) the development of digital infrastructure as 

a public utility, (2) the electronic delivery of services and 

software on demand, and (3) the digital empowerment of 

citizens in all walks of life. (Kumar, 2019, pg 54 [20])  

To achieve this, writes Kumar, “governments at the central 

and state levels along with corporate media industries are 

devoting considerable resources to digitize the nation’s aging 

media infrastructure…” (ibid [20]) There are two things of 

interest for us here; one is the continuation of the 

development rhetoric as key policy– development of digital 

infrastructure as a public utility, digital empowerment of 

citizens in all walks of life, and the second is the cooption of 

the corporate media by the government. The BJP led 

government understood both the necessity for control over 

the media and airwaves to win elections and remain in power 

and the impossibility of the government alone to secure it in 

the digital age where the movement of information is 

rhizomatic. It co-opted the private media into the 

‘developmental rhetoric’. But, as always, the story behind 

Digital India lies elsewhere, in the policies of earlier 

governments and global forces that shape national politics. 

“…digitization must be understood in relation to the 

international politics and policies of “harmonization” being 

promoted by supranational organizations like the ITU and 

being aggressively implemented in television and other allied 

industries by member countries like India.” (Kumar, 2019, pg 

59 [45]) What is ITU and what indeed is harmonisation? The 

ITU, today a part of the UN, carries with it the legacies of 

development politics though its history stretches much 

further back to 1865, making it one of the world’s oldest 

Intergovernmental organisations (IGO). “It has evolved with 

imperial, colonial and capitalist expansion of vital 

transborder communication networks. (Yeo S, 2022 [46]) 

Today, ITU is responsible for the future of the internet, 

including critical standard-setting and 5G regulatory 

activities. These activities have particular potential for impact 

in the developing world.[47] And because of its potential 

impact, the ITU is deeply embedded in global geo-politics 

and power wrangling with its own former policy chief calling 

it the “most failed body in the history of international 

telecommunications.” [48]  But whatever its criticisms, its 

recommendations on spectrum allocation, because spectrum 

is a limited resource, matter. “Member states are held 

accountable for implementing the terms of the resolutions and 

reporting to the ITU on progress. They are also implemented 

through technical standards and practices of private industry. 

ITU regulations matter; they determine what type of access 

to information you have when you open an internet browser 

or how much you pay for Netflix.” [49] And, this is where 

harmonisation comes in. “Harmonization refers to an 

internationally coordinated process of digitizing a range of 

public and private infrastructures of life in order to 

maximize the benefits of broadcasting and new media 

technologies around the world. (Kumar, 2019, pg 60 [45]) 

According to the ITU, television is at the heart of a new 

global experiment of harmonization that is now under way 

to reap the benefits of a “digital dividend” around the 

world. (ibid) ITU defines the concept of digital dividend 

“as the amount of spectrum made available by the 

transition of terrestrial television broadcasting from 

analogue to digital.”[50] This digital dividend, the report 

further states   ‘may be used by broadcasting services (e.g. 

provision of more programmes, high definition, 3D or 

mobile television). It may also be used by other services, 

such as the mobile service, in a frequency band which 

could be shared with broadcasting (e.g. for short range 

mobile devices, such as wireless microphones used in 

theatres or during public events). It may also be used in a 

distinct, harmonized frequency band to enable ubiquitous 

service provision, universally compatible equipment and 

international roaming (e.g. for International Mobile 

Telecommunications, IMT).’ [45] So, how has this digital 

dividend been used in India as television transitioned from 

analog to digital? “While the tech-savvy Modi is being hailed 

by his supporters as a visionary for championing the cause of 

Digital India, the reality is that governmental agenda for 

digitization in India has a long history. It emerged in the 

1990s through the discourse of e-governance on the Internet, 

and through the establishment of the National e-governance 

plan in 2006. There were 31 mission projects in the e-

governance plan in areas ranging from agriculture, land 

records, health, education, passports, police, courts, 

municipal records, taxes, and so on. Many of these projects 

have been implemented in full or in part in the past decade, 

and others—such as e-Kranti 2.0—are being modified and 

translated to reflect the Modi government’s current priorities 

for Digital India. (Kumar, 2019, pg 61 [45]). Retaining 

control, regaining control, and extending control, all 

through the prism of that much used term: development. 

The goals of harmonization in Digital India are most 

prominently visible in the controversial government-

sponsored project called India Stack. ‘Sometimes described 

as Aadhaar 2.0, India Stack builds on the unique 

identification number system called Aadhaar being 

implemented across the nation by the government of India… 

The Aadhaar numbers are stored in a centralized database and 

linked to demographic and biometric information such as 

photographs, ten fingerprints, and iris scans of every 

individual with a UID number.’ (ibid, 65 [45]). Aadhaar’s 

design and security has been criticised on privacy and 

security grounds, including the permanent and irrevocable 

consequences of having one’s fingerprints compromised in 

the event of a breach. India’s Supreme Court, quashing 

several petitions challenging the legality of Aadhar, has now 

ruled affirmatively on its validity and made it mandatory for 

welfare recipients. Massive databases offer governments a 

tool for tracking and surveillance of their citizens. In India, 

the government can access Aadhaar records for ‘national 

security’ purposes – an undefined term under the law that is 

open to expansive interpretation and potential abuse. In the 

private sector, national identifiers like Aadhaar can facilitate 

linking databases together, generating a profile of a person’s 

financial, travel, employment and social media activities. 

 

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/


 

From Nehru to Modi: Understanding the History of Indian Television Through a Post-Development Lens 

15 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

 In addition to raising personal privacy concerns, such 

profiles can be used to make decisions about who gets credit 

or is hired, but without protections that would enable data 

subjects to access and correct their information. A critic of 

the Aadhar programme, Padmanabhan writes “Innovation 

and creative re-engineering are pivotal to the well-being of 

people and advancement of nation states. Developing nations, 

with fewer legacy systems in place, provide greater avenues 

for technology enabled change, and India is no exception. 

However, for innovation to achieve its intended outcome, 

important background conditions such as training and 

guidance to think up creative solutions, a wider ecosystem to 

finance and incentivize innovation, and a state willing to take 

chances, as well as promote private entrepreneurship, are 

required. Unfortunately, post-independent India subscribed 

to an economic philosophy where the state assumed central 

authority to decide the allocation of resources and the 

direction and scale of private sector activity.” (2016 [51]) 

VII. CONCLUSION 

The generally understood story of Indian television is this: 

television begun as a model for development and nation 

building in the 1960s; it started losing its way somewhere in 

the mid 1980’s and, by the time the economy was opened a 

decade later, Indian television had completely abandoned its 

earlier lofty goals and become a medium solely for 

entertainment. Opening this narrative to a post-development 

critique helps in, first, taking out the ‘loftiness’ behind 

development and, second, look at Indian television history, 

not in an isolated manner, but as part of larger global politics. 

If the project of development was about imperial control and 

broadcast media was its closest ally, then it follows that 

television was used for similar purposes in India. The grand 

Nehruvian notion of nation building had, written into the 

script, a decisive, strong centre from where peripheries could 

be managed. Indian television history adheres, like an 

obedient student, to this script. The effects of  development 

had a backlash the world over- bankrupt countries, ecological 

devastation and, of course, the spread of American 

hegemony; in India, too, the effects became visible through 

the 1970s and 1980s as protests from the peripheries (the 

Narmada Bachao Andolan, the Chipko movement), 

punctured the vision of a benevolent central leadership 

guiding the nation towards prosperity through industrial 

progress. Reality refused to bend to a state-controlled 

television narrative and, by the 90s, when a strangled 

economy was forced open by a IMF led restructuring, a 

weakened central government could no longer control the 

media narrative. From a lone government controlled 

television channel, a miraculous burst of innovation and  

creativity, with a backing of market forces, led to a 

proliferation of television channels; several hundreds, in 

every state and region of the nation. The original centre 

crumpled and multiple centres with their own peripheries 

sprang up.  Critics of the present Indian government (I am one 

of them) have been vociferous and unanimous: the BJP and 

its allies, by methods foul, have taken over the media. Major 

television channels and media houses are owned by acolytes 

of the government, the state run nationalist ideology 

dominates most news narratives. As this chapter has shown, 

it is not at all unlike how Doordarshan had performed in 

previous decades under a strong Congress government.  

Seen in this light, Mr Modi’s vision for Digital India, is a 

continuing model straight out of India’s first Prime Minister’s 

rulebook. What the development doctrine and the Ford 

Foundation once did for Indian television, the UN mandated 

ITU legalises for India. There is, however, one big difference 

between Mr Nehru’s India and the one that Mr Modi inhabits: 

digital technology. Digital technology gives the current 

government control of people’s lives unimaginable in 

democracies of the last century. We should be wary. 

DECLARATION 

Funding/ Grants/ 

Financial Support 
No, I did not receive. 

Conflicts of 

Interest/Competing 

Interests 

No conflicts of interest to 

the best of our knowledge.  

Ethical Approval and 

Consent to Participate 

No, the article does not 

require ethical approval and 

consent to participate with 

evidence. 
Availability of Data and 

Material/ Data Access 

Statement 
Not relevant. 

Authors Contributions 
I am only the sole author of 

the article.  

REFERENCES 

1. https://www.digitalindia.gov.in/ 

2. https://newint.org/features/1992/06/05/keynote 

3. Batabyal, Chowdhy, Gaur and Pohjonen,  Indian Mass Media and the 

Politics of Change.  (Routledge, 2011) 
4. Sachs, W. The Development dictionary: a guide to knowledge as 

power. (Zed Books, 1992) 
5. https://www.trumanlibrary.gov/library/public-papers/19/inaugural-

address 

6. Schramm, W. Mass media and national development; the role of 
information in the developing countries. (Stanford University Press, 

1964) 

7. chrome-
extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://openaccess.cit

y.ac.uk/id/eprint/12164/1/American%20Jnl%20of%20Economics%2

0and%20Sociology-article-IP-CC%20(2).pdf 
8. Need a 2005 ref 

9. Batabyal, Chowdhy, Gaur and Pohjonen,  Indian Mass Media and the 

Politics of Change.  (Routledge, 2011) 
10. https://digitalindia.gov.in/ 

11. https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg&ab_channel=TED 

12. Corbridge, S. The political economy of development in India since 
independence in Brass, P (ed.) Routledge Handbook of South Asian 

Politics: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, and Nepal. 318-336 

(Routledge. 2009)  
13. https://www.newyorker.com/magazine/2015/06/29/the-great-divide-

books-dalrymple 

14. Dreze, J., & Sen, A. An uncertain glory: India and its contradictions. 
(Allen Lane.2013). [CrossRef] 

15. Rao, VKRV. Reflection on Economic Policies in the Post-

Independence India. The Indian Economic Journal. 56(2):118-136. 
doi:10.1177/0019466220080209 (2008) [CrossRef] 

16. The ‘push from major cities’ to ‘smallest towns’ is a mirror image of 

the two-step model in communication theory, and part of every primer 
in development studies. In this model, it is implied that the ‘modern’ 

ideas that television and radio would bring into the Third world would 

be overwhelming for its traditional citizens and the elites and the 
literate of the society would have to step in, 

 

 
 

 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/
https://doi.org/10.23943/9781400848775
https://doi.org/10.1177/0019466220080209


Indian Journal of Mass Communication and Journalism (IJMCJ) 

ISSN: 2583-0651 (Online), Volume-2 Issue-3, March 2023 

16 

Published By: 

Lattice Science Publication (LSP) 
© Copyright: All rights reserved. 

 

Retrieval Number:100.1/ijmcj.C1031032323 

DOI:10.54105/ijmcj.C1031.032323 

Journal Website: www.ijmcj.latticescipub.com  

understand the information and then interpret it for their fellow 
citizens to be able to cope with.  Here, the ‘disruption of the 

established ways of life’ would be easier for cities to cope with before 

it can travel towards hinterlands.  
17. Guha, R and Martinez-Alier, J. Varieties of environmentalism: Essays 

North and South, (Oxford University Press, 1998) 

18. Shitak, S. S. Television and Development Communication in India: A 
critical Re-appraisal, Global Media Journal – Indian Edition/ISSN 

2249-5835 Winter Issue, Vol. 2/No.2 (2011) 

19. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 
(Routledge, 2008).  

20. Kumar, S. Gandhi meets primetime: globalization and nationalism in 

Indian television. (University of Illinois, 2006) 
21. Shitak, S. S. Television and Development Communication in India: A 

critical Re-appraisal, Global Media Journal – Indian Edition/ISSN 

2249-5835 Winter Issue, Vol. 2/No.2 (2011) 
22. Page, D., & Crawley, W. Satellites over South Asia: broadcasting, 

culture, and the public interest. (Sage Publications, 2001).  

23. Singhal, A, & Rogers, Everett M. India’s Communication Revolution: 
From Bullock Carts to Cyber Marts. (Sage Publications, 2001). 

24. Shitak, S. S. Television and Development Communication in India: A 

critical Re-appraisal, Global Media Journal – Indian Edition/ISSN 
2249-5835 Winter Issue, Vol. 2/No.2 (2011) 

25. Agrawal, B.C., & Raghaviah, S. India: Public Service Broadcasting 

and changing perspectives in Banerjee, I., & Seneviratne, K. (Eds.), 
Public Service Broadcasting in the Age of Globalisation Singapore: 

Asian Media Information and Communication Centre. 149-14 (2006). 
26. Singhal, A, & Rogers, Everett M. India’s Communication Revolution: 

From Bullock Carts to Cyber Marts. (Sage Publications, 2001). 

27. Thomas, P.N. Political Economy of Communications in India: The 
Good, the Bad and the Ugly. (Sage Publications, 2010). [CrossRef] 

28. A much diluted Prasar Bharati Bill would be enacted in 1997  

29. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 
(Routledge, 2008).  

30. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 

(Routledge, 2008). 
31. Ghose, B. Doordarshan Days, (Penguin, 2005) 

32. Anderson, B. R. O. Imagined communities: reflections on the origin 

and spread of nationalism. (Verso Books, 2016).  

33. Appadurai, A. Modernity at Large (Routledge, 1996) 

34. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 

(Routledge, 2008). 
35. Rajagopal, A. Politics after Television: Religious Nationalism and the 

Reshaping of the Indian Public, (Cambridge University Press. 2001) 

[CrossRef] 
36. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 

(Routledge, 2008).   

37. Mehta, N. Television in India: satellites, politics and cultural change. 
(Routledge, 2008). 

38. Shah, A. Telly-Guillotined : How Television Changed India. (Yoda 

Press, 2019)  
39. Page, D., & Crawley, W. Satellites over South Asia: broadcasting, 

culture, and the public interest. (Sage Publications, 2001).  

40. Ganguly, M., and Ganguly, B. in “Prasar Bharati Bill: Critical 
Assessment.” Economic and Political Weekly 25, no. 10 484–88 

(1990) 

41. Page, D., & Crawley, W. Satellites over South Asia: broadcasting, 

culture, and the public interest. (Sage Publications, 2001).  

42. Page, D., & Crawley, W. Satellites over South Asia: broadcasting, 

culture, and the public interest. (Sage Publications, 2001).  
43. Page, D., & Crawley, W. Satellites over South Asia: broadcasting, 

culture, and the public interest. (Sage Publications, 2001).  

44. Batabyal, S. Making news in India: Star news and Star Ananda 
(Routledge, 2012) 

45. Kumar, S. Digital Television in Digital India in (pg 53-75) in 

Punthambekar, A., and Mohan, S. eds. Global Digital Cultures: 
Perspectives from South Asia. (University of Michigan Press, 2019).  

46. Yeo S. Book review: The History of the International 

Telecommunication Union (Itu): Transnational Techno-Diplomacy 
from the Telegraph to the Internet. Global Media and 

Communication.18(1):149-151. (2022) 

47. https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-
union-most-important-un-agency-you-have-never-heard [CrossRef] 

48. https://www.cnet.com/tech/services-and-software/exclusive-itu-

failed-says-former-policy-chief/ 

49. https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-

union-most-important-un-agency-you-have-never-heard 
50. https://www.itu.int/pub/D-IND-ICTOI-2012 

51. Padmanabhan, A. “Digital Dividend: Framing the Problem.” Carnegie 

India, November 1. https://carnegieindia.org (2016) 

AUTHOR PROFILE 

Somnath Batabyal completed his PhD from SOAS 

in 2010 and was Post-Doctoral Fellow at the 

University of Heidelberg, from 2010 until 2012 when 
he joined SOAS as Lecturer, Media in Development. 

Somnath is the Director of Doctoral Studies at the 

Centre for Global Media and is the founding member 
of Centre for AI Futures at SOAS. His published 

works include two books, Making News In India: 

Star News and Star Ananda  and The Price You Pay. Somnath's next book, 
The Light of Other Days is due for publication in July 2023. Prior to his career 

as an academic, Somnath worked as an investigative journalist in some of the 

leading news organisations in India, including NDTV, The Hindustan Times 
and The Week.  

 

 
Disclaimer/Publisher’s Note: The statements, opinions and 

data contained in all publications are solely those of the 

individual author(s) and contributor(s) and not of the Lattice 

Science Publication (LSP)/ journal and/ or the editor(s). The 

Lattice Science Publication (LSP)/ journal and/or the 

editor(s) disclaim responsibility for any injury to people or 

property resulting from any ideas, methods, instructions or 

products referred to in the content. 

 

http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://doi.org/10.54105/ijmcj.C1031.032323
http://www.ijmcj.latticescipub.com/
https://doi.org/10.4135/9788132106067
https://doi.org/10.1017/CBO9780511489051
https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-union-most-important-un-agency-you-have-never-heard
https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-union-most-important-un-agency-you-have-never-heard
https://doi.org/10.1177/17427665211017359
https://www.cnet.com/tech/services-and-software/exclusive-itu-failed-says-former-policy-chief/
https://www.cnet.com/tech/services-and-software/exclusive-itu-failed-says-former-policy-chief/
https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-union-most-important-un-agency-you-have-never-heard
https://www.csis.org/analysis/international-telecommunication-union-most-important-un-agency-you-have-never-heard
https://www.itu.int/pub/D-IND-ICTOI-2012
https://carnegieindia.org/

